Nevelés, Oktatás

 

Home 
Intézményünk 
Nevelés, Oktatás 
Hagyományok 
Galéria 
Tevékenységeink 
Hírek 
Linkek 
Kapcsolat 
Térkép 

Válasszon Témakört:

AZ INTÉZMÉNY MEGALAKULÁSA

Az iskola a város frekventált területén helyezkedik el, az átutazó számára azonnal feltűnik a két főépület. Közvetlen szomszédságában található a Kossuth Lajos Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, szemben pedig a Városi Könyvtár. Egyéb, más célú közintézmények és szolgáltatók is néhány percen belül elérhetők.

Közigazgatásunk átszervezésének következtében 1970. június 30-án megszűnt a tiszalöki járás. A Megyei Tanács VB határozatában úgy döntött, hogy a felszabaduló tanácsi és bírósági épületekben megyei szervezésű gyógypedagógiai intézményt kell létrehozni, középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek részére, elsőként a megyében.

A Művelődési Osztály Donka Györgyöt bízta meg a szervezéssel, aki 1990-ben történő nyugállományba vonulásáig igazgatója az intézménynek.

Az első tanítási nap 1971. március 3. Ez csonka tanév volt, négy tanulócsoporttal indult. A tanulók létszáma 38 fiú. A pedagógusok létszáma 5 fő, ebből szakfőiskolát végzett 1 fő, gyermekfelügyelők létszáma 6 fő, összdolgozói létszám 25 fő.

Az elmúlt 10 évben a Megyei Önkormányzat hozzájárulásával az intézet tantermekkel, tornateremmel és korszerű konyhával bővült, a régi osztálytermeket felújítottuk, korszerűsítettük. Lebontásra került két épület, helye megnövelte az udvarunk területét, így lehetőségünk lesz egy sport- és játszóudvar kialakítására, ami majd tanulóink testedzését, szórakozási lehetőségeit teszi változatosabbá.

Az eszközök, felszerelések pótlását, cseréjét, korszerűsítését a költségvetésünkből, pályázatok útján nyert pénzekből és holland adományokból oldottuk meg.

2000. augusztus 1-én vette fel iskolánk Frim Jakab nevét, aki a magyar gyógypedagógiában elsőként tárta fel az értelmi fogyatékosok társadalmi helyzetét, bebizonyítva ezzel nevelhetőségük, munkáltatásuk fontosságát, szükségességét.

 

MIÉRT PONT IDE, MIÉRT NEM LEHET A "RENDES" ÁLTALÁNOS ISKOLÁBA?

Biztos, hogy mindannyian feltették ezt a kérdést, mikor szembesültek a ténnyel, hogy a tanulási képességvizsgáló bizottságban hozzánk utalták gyermeküket.

A mi iskolánk is „rendes”. Itt is nyolc évig járnak általánosba, négy évig pedig a készségfejlesztő speciális szakiskolába. Napi 4, 5, 6 órájuk van, ugyanúgy negyvenöt percig tart, mint máshol. A szünidők is pontosan azon a napon kezdődnek, mint máshol. Nekünk is vannak gyönyörű tankönyveink, itt is van mindenféle tantárgy, szakkör, kirándulások, versenyek, ünnepek és még sorolhatnánk.

Ami miatt mégis jobb, ha itt tanul a gyermek, az a megtanítandó ismeret mennyisége, másság, a tanítás tempója. A kis létszámú osztályok miatt, ahol mindenkire jut idő, ahol van sikerélmény, ahol nem csúfolják ki a többiek, mert nehezen beszél, vagy bepisil, vagy sír az édesanyja után. Mert itt gyógypedagógusok kezei között tanul akár cipőt fűzni, akár olvasni, számolni. Mert az értelmi fogyatékos gyermek is értékes ember, és boldog felnőtt lehet, ha azt EGYÜTT akarja szülő és pedagógus, a család és az iskola minden dolgozója.

 

FOG TUDNI OLVASNI, SZÁMOLNI? MILYEN SZAKMÁT TANULHAT?

Nem biztos. Minden gyermek más és más készségekkel, képességekkel van megáldva. Lehet, hogy soha nem fog folyékonyan olvasni, nem fog csak húszig számolni, viszont gyönyörűen fog szőni, vagy egyedül is tud majd a kertben dolgozni. Nem tanul fizikát, kémiát, de elképzelhető, hogy a számítógéppel elboldogul majd egyedül is, ha unatkozik. Nem lesz nyelvvizsgája és nem tanulhat „igazi” szakmát, mint a szakiskolákban, de megtanul kitartóan dolgozni, udvariasan és megbízhatóan viselkedni idegen helyen is, el mehet például a boltba, fodrászhoz, szomszédhoz, stb. egyedül is.

Olyan ismereteket igyekszünk átadni a gyerekeknek, melyek segítségével majdani felnőtt életükben könnyebben boldogulnak. Ehhez pedig nem mindig az olvasni, számolni tudás a legfontosabb egy értelmében akadályozott embernél. Viszont nagyon fontos, hogy a szülők is beletörődjenek a megváltoztathatatlanba, elfogadják, hogy gyermekük annyit fog megtanulni, amennyi tudományt „beenged” a kis fejecskéje, és az idő múlásával megtanulják értékelni a legkisebb eredményt is, melyet a gyermek felmutat.

Az első lépés

A tájékozódás. Miután megtörtént a képesség vizsgálat, kezükben van a beutaló határozat, keressenek fel bennünket. Elég egy telefon (42/279-352 vagy 42/278-129), és az egyeztetés után jöhet az ismerkedés.

Sokkal könnyebb lesz az első nap az iskolában, ha már előtte megtekintették az intézményt, látták az osztályokat, beszéltek a nevelőkkel, barátkoztak a gyerekekkel. Nagyon sok kétség eloszlatható, és könnyebb lesz a beilleszkedés.

 

FONTOS!

A tanév kezdése előtt mindig időben kiküldi az iskola a behívó levelét, melyben leírja a legfontosabb tennivalókat, beszerezni valókat, különösen, ha kollégista lesz a gyerek.

- a háziorvos javaslata alapján a lakhely szerinti polgármesteri hivatalban be kell szerezni a gyermek részére a közgyógyellátásra jogosító igazolást.

- szükséges a gyermek TAJ kártyája, az előzővel együtt fénymásoljuk és visszaadjuk a szülőnek

- diákigazolványhoz fénykép, és az igazolvány ára

- a kedvezményes utazásra jogosító igazolványt a gazdasági irodában állítjuk ki. Ezzel a kísérő is tud utazni.

- a tanulási képességvizsgáló bizottságnak a dolga, hogy az útiköltségek térítéséhez szükséges űrlapot az iskolának kiállítsa, megküldje, érdemes rákérdezni, ha nem adják kézbe.

- az év végi bizonyítvány-nyomtatvány ára

- a tankönyv ingyenes

- az egész éves tanszer beszerzéséről az iskola gondoskodik, ehhez kérünk egyszeri anyagi hozzájárulást, melyet a pénztárba kell befizetni, a befizetésről bizonylatot kap a szülő. A kért összeg csak töredékét fedezi a szükségletnek.

- balesetbiztosítás összege

- tisztasági felszerelés ( előírtak szerint), tornacipő, ruházat ( előírtak szerint)

- rendszeresen bevizelő gyermekeknél javasoljuk a szakrendelésen való megjelenést ( az ápolónő ad felvilágosítást), ahol ezt a problémát már eredményesen tudják kezelni. Ide kizárólag a szülő viheti a gyereket, az ápolónő nem intézheti el.

- étkezési térítési díjat minden gyermek után fizetni kell. A napi norma 50%-át számoljuk,  egyéb kedvezményt nem tudunk nyújtani. Ez kollégisták esetében napi ötszöri étkezést jelent.

- mosodával rendelkezünk, a gyermek ruházatába mindig be kell írni-varrni a megadott számot

-  iskolalátogatási igazolást a beiratkozást követően adhatunk. Ez azért is fontos, mert helyi önkormányzatok megállapíthatnak beiskolázási segélyt, vagy a szülő jogosult egyéb, helyi rendelet által megállapított támogatásra, és ehhez kérik az iskolalátogatási igazolást. Ahol a gyerek már felsőbb éves tanulója az intézménynek, ott elég telefonon kérni az igazolást.

- mivel speciális szakiskolai képzés is folyik, a szülők munkahelye kérni fogja a családi pótlékhoz az igazolást. Ezt az a szülő kapja, aki igénybe veszi. A munkahelynek kell adnia az űrlapot. Ez a 16 évet betöltöttekre vonatkozik

- ne felejtsék el a személyi igazolványt megcsináltatni a gyerek részére 14 éves korában

- a gyermek után kiemelt családi pótlék jár! Érdemes figyelemmel kísérni ezt, mert később nehéz visszamenőleg hozzájutni a jogos összeghez.

- mielőtt gyermekük betölti a 18 évet, tanácsos megkezdeni a gyermek gondnokság alá vételét, mert hosszadalmas  lesz az eljárás

- az iskola a bizonyítványokat csak akkor adja ki véglegesen, ha a fiatal befejezte a tanulmányait, illetve más iskolába iratkozott. Természetesen bármikor megtekinthető.

Minden egyéb, tanévkezdést érintő tudnivalót tartalmaz a behívólevél, de bármikor szívesen szolgálunk felvilágosítással.

 

KIK AZOK AKIKRE ÖN RÁBÍZZA A GYERMEKÉT

15 feltételteremtő dolgozó, akik nélkül megállna az élet. Főznek, mosnak, takarítanak, szerelnek, javítanak, vezetik a mikrobuszt, gondoskodnak arról, hogy minden fontos dologra jusson pénz, minden ügy el legyen intézve. Minden gyereket ismernek, mindenben segítenek.

Gyógypedagógusok, tanárok, tanítók, akiktől a gyermekek délelőtt mindent megtanulnak, amit egyéni képességük enged. Ők nyolc éven keresztül foglalkoznak tanítványaikkal, új pedagógust a 9. évtől kapnak. Külön logopédus és mozgásfejlesztő gyógypedagógus foglalkozik minden ilyen megsegítést is igénylő tanulóval.

 Szakoktatók, kiknek irányítása mellett megtanulhatják a kézműves tevékenységek alapjait.

Az egészségükre ápolónő vigyáz. Továbbá gyermekfelügyelők, nevelőtanárok, akik időben a legtöbbet töltik el a gyerekkel.

 Gondozzák, ha kell ápolják őket, szervezik a délutánjukat, hétvégéjüket, főleg olyan tudnivalókat plántálnak az iskolásokba, melyek a mindennapi élethez szükségesek.

Az állami gondozottak számára a családot 15 gyermekfelügyelő és pedagógus igyekszik pótolni. Ők a 3 lakásotthonban dolgoznak, velük kevesebbet találkoznak az önök gyermekei.

Végezetül az intézmény vezetése, az igazgatónő és két helyettese, kiknek az a dolga, hogy minden rendben menjen, és az iskolában jól érezze magát a gyerek és a dolgozó egyaránt, a szülő pedig 12 hosszú év után megnyugodva csukja be maga mögött az iskola kapuját.

 

DE NEHÉZ AZ ISKOLA TÁSKA

A megtanítandók tartalmáról a kerettanterv rendelkezik, a hogyanját a Pedagógiai Programfoglalja egybe. Az utóbbit a szülőknek is érdemes elolvasni, ha még részletesebben szeretnének tudni az iskoláról. Ugyanígy betekinthetnek a Szervezeti és Működési Szabályzatba, illetve az intézmény Minőségirányítási Programjába, és kívánatos a Házirend megismerése is. A felsoroltakon kívül még van számos szabályzó, mely a törvényes működést biztosítja, de az említettek azok a dokumentumok, melyek ismeretéhez minden szülőnek joga van.

És hogy mitől nehéz a gyerek iskolatáskája, arról a következőkben maguk a pedagógusok írnak. Megpróbálták röviden összefoglalni, mit is tanítanak egy-egy év folyamán a gyerekekkel. Amit most önök majd olvasnak, az az átlag. Ettől lehet jobban, de lehet gyengébben is teljesíteni. Az is előfordul, hogy évekig szinte nem fejlődik – látszólag- semmit a tanuló, majd hirtelen megindul, de ez fordítva is megtörténhet.

Fogadják meg kérésünket, soha ne keseredjenek el, és ne becsüljék alul a kis lépéseket. Bátran kérdezzenek, ha valamiben kétségeik támadnak, forduljanak a pedagógushoz bizalommal. Legyenek segítőtársaink!

 

1. CSOPORTBAN TANÍTOTT TANTÁRGYAK ÉS KÖVETELMÉNYEK

Olvasás-írás elemei: megnevezés után zörejek, hangok felismerése, különbségtétel halk és hangos között, ceruzafogása kialakuljon, használhatóvá váljon.

Beszédfejlesztés és környezetismeret: közvetlen környezetében érzékelje és figyelje az ingereket, beszédállapotának megfelelően reagáljon azokra, ismerje fel a személyeket, tárgyakat, melyek körülveszik,

Számolás-mérés elemei: egy jellemző tulajdonság szerint próbálja meg szétválogatni és csoportosítani a környezetében lévő tárgyakat, ismerkedjen a tárgyak formai tulajdonságaival, segítséggel próbáljon sorba rakni.

Ábrázolás-alakítás: anyagok szétválogatása segítséggel, ismerkedés az építőjátékkal, formázással, gyurmázással, papírtépés, gyűrés, hajtás, festés, színezés.

Ének-zene-rimusfejlesztés: bevonható legyen páros játékokba, mondókák, gyermekdalok tanulása, ezek türelmes végighallgatása, 1-2 ritmushangszer megismerése, megszólaltatása, egyszerű ütem követése járás közben.

Önkiszolgálás: együttműködés öltözködésnél, felsőruházatát, cipőjét tudja egyedül is  levenni, jelezze szükségletét, segítséggel mosson kezet, arcot, használjon zsebkendőt, fogmosásnál tanulja meg szája öblítését, kanállal már tudjon enni, segítséggel játékait elrakni.

Mozgásnevelés-játék: bekapcsolódás egyszerű mozgásos játékokba, próbálkozzon utánzással, mutassa meg főbb testrészeit, segítséggel, ha kell, téri helyzetekben legalább utánzás szintjén boldoguljon, játéktárgyakkal rendeltetésszerűen játsszon, tanuljon meg labdát megfogni, eldobni, hangok, zörejek felismerése alakuljon ki játékhoz kapcsolódva is.

Az elsős kisgyermeknek még nagy megpróbáltatás az iskolakezdés, számos olyan új élmény éri, mellyel talán otthon nem is találkozott. Akikkel nagyon sokat törődnek, a féltés miatt még kényeztetik is egy kicsit, azoknak még nehezebb, hiszen itt fokozatosan hozzá kell majd szokniuk ahhoz, hogy kellő tanulás után bizonyos dolgokat egyedül is képesek lesznek elvégezni.

 A beilleszkedést nagyon sok játékeszköz segíti, melyeket a tanításnál is használunk. Pl. könnyebb megtanulni önállóan öltözködni,. ha először a babát vagy macit öltöztetjük. Nagyon sokat jelent, ha a szülő rendszeresen „tanácskozik” a pedagógussal, kölcsönösen tájékoztatják egymást a kicsi iskolai és otthoni viselkedéséről. Az első évben kizárólag játszva tanulunk. Ezért kérem a kedves szülőket, ne aggódjanak, ha még nem fog betűt, számot írni gyermekük, hiszen az a fő célunk, hogy minden olyan készséget-képességet megalapozzunk, melyre a későbbiekben szüksége lesz.  

Veres Angéla gyógypedagógus

 

A 2. ÉS 3. CSOPORTBAN TANÍTOTT TANTÁRGYAK ÉS AZOK FŐ CÉLJAI

Olvasás-írás elemei órákon még mindig nem tanulunk betűket, csak a betűtanítás előkészítése folyik. Hozzákezdünk a vonalelemek írásához. Ekkor nagy segítség, ha van a családban első osztályos ép értelmű gyermek, mert ezek a bizonyos vonalelemek ugyanazok, melyeket ők is tanulnak az első félévben.

Számolás-mérés elemei órákon szintén csak a számolás és számjegyírás előkészítése folyik, hasonlóan sok-sok játékkal, mint első csoportos korukban, csak már mennyiségileg és minőségileg is többet tanulnak és gyakorolnak.

Beszédfejlesztés és környezetismeret órán szűkebb és tágabb környezetükkel tovább ismerkednek. Megtanulják az évszakok, napszakok, hetek jellemzőit. A lakás részeit, a közlekedést, a boltok neveit, stb. Közben új szavakkal ismerkednek meg. Sok éneket, verset, mondókát is tanulunk.

Ábrázolás-alakítás órán sokat rajzolunk, festünk, színezünk, vágunk, ragasztunk, hogy ügyesedjen a kezük. Teljen örömük a maguk alkotta dolgokban, és  tudják megkülönböztetni a szépet a csúnyától. Ennek az órának nagy jelentősége van a későbbi írás szempontjából is, hiszen a kedvvel végzett tevékenység közben észrevétlenül fejlődik ceruzafogásuk, az ujjaik, és a kitartásuk.

Ének-zene órán mondókákat, dalokat, énekes játékokat tanulunk, zenét hallgatunk

Mozgásnevelés órán tornagyakorlatokkal, versenyjátékokkal szokatjuk őket a szabályok betartásához.

Játékra nevelés óra célja, hogy a kisgyerek tudjon egyedül és társaival is játszani, tanulja meg elviselni a kudarcot, ha éppen alulmarad a kártyacsatában vagy a fogócskában.

Önkiszolgálás terén tovább fejlesztjük őket önmaguk ellátása terén. Az öltözködés, mosakodás, étkezés, környezetük rendben tartása, takarítása ebben az évben már nagy részüknek jól megy. Érdemes otthon is megbízni őket ilyen feladatokkal. Jómagam és a gyermekeket gondozó gyermekfelügyelők is szívesen elmondjuk Önöknek, melyek azok a tevékenységek, amelyeket már rábízhatnak gyermekükre, és miben szükséges az otthoni gyakoroltatás is.

 

A 3. csoportban a követelmények bővülnek, és nőnek is egy kicsit.

Olvasás-írás órán már 5 betűt tanulnak a tanév folyamán: a, i, ó, m, l, ezekkel egytagú szavakat olvasunk. Ha mégsem sikerülne gyermeküknek mind az öt betű elsajátítása, ne keseredjenek el.

Számolás-mérés órán 5-ös számkörben számláljuk a tárgyakat, sokat foglalkozunk a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmával.

A többi tantárgynál a témakörök hasonlóak, csak új elemekkel, tudnivalókkal, gyakorolni valókkal bővülnek. Szaknyelven ezt nevezzük koncentrikusan bővülő tananyagnak.

A második és harmadik csoportba járó tanuló még mindig kisgyermeknek számít, nagyon hiányzik neki a szülők közelsége, ezért rendkívül fontos, hogy hetente hazavigyék őket. A rendszeresség egyébként is fontos eleme a fogyatékos gyermekek nevelésének, érzelmi biztonságot ad számukra, eredményesebbé teszi a nevelést. Kérem Önöket, a továbbiakban is működjünk együtt, szívesen állok rendelkezésükre!

Varga Valéria gyógypedagógus

 

A 4. ÉS 5. CSOPORT TANTÁRGYAI, FELADATAI

Ebben az évben az előző évfolyamok tantárgyai közül megszűnik a játékra nevelés és az önkiszolgálás, újként felsorakozik az életvitel és gondozási ismeretek című tantárgy. Itt tanulnak meg egyszerű öltésekkel varrni, alapvető munkafolyamatokat gyakorolnak a konyhai, kerti, takarítási teendők közül. Ekkor már fel kell ismerni minden ruhaneműjét, és irányítás mellett tisztán kell tudnia a cipőjét tartani. Az olvasás-írás órákon újabb betűkkel ismerkednek. Már két-három betűs szavakat is alkothatnak, írhatnak, olvashatnak, ötödikben ez bővül, kezdődik a szótagolva olvasás. Az elolvasott szavakat értelmezik, ezek alapján keresik ki a megfelelő képeket. Beszédfejlesztés és környezetismeret tantárgy keretében tovább bővülnek ismereteik a környezetükről, a közlekedésről, a családról, ünnepekről, üzletekről, vásárlásról, növényekről, állatokról, időbeli és térbeli tájékozódásról, foglalkozásokról, testrészeikről, érzékszerveikről.

Ábrázolás-alakításkor sokat formáznak különböző anyagok segítségével, a tárgyakat alak, szín, nagyság szerint csoportosítják, erősödik és konkretizálódik színismeretük, fejlődik eszközhasználatuk. Énekórán már bonyolultabb ritmusokat is megpróbálnak leutánozni, megszólaltatnak legalább 4-5 ritmushangszert, és sokat énekelnek, mondókáznak, táncolnak.

Mozgásnevelés során már olyan gyakorlatokat is el kell végezniük, mely nagyobb figyelmet és koncentrációt igényel, ezek már gyakorlatsorokat is képeznek. Számolás-mérés keretében a tárgyakat szét kell válogatniuk mindenféle külső tulajdonság alapján, tehát ismerniük kell ezek megnevezését, jelentését, pl. hosszú-rövid, magas-alacsony, kerek-szögletes, stb. 5-ig számolnak, írják a számjegyeket, használniuk kell a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmát és ezek jelét.

Bajusz Gábriel gyógypedagógus

 

MIT KELL MÁR TUDNI EGY 6. ÉS 7. CSOPORTOS GYERMEKNEK?

A gyermek ismeri az iskola valamennyi dolgozóját, illedelmesen viselkedik és köszön a felnőtteknek. Ismeri szűkebb és tágabb környezetét, az iskola területén belül el lehet küldeni őket egyik épületből a másikba apróbb megbízatásokkal.

Kis segítséget igényel a tisztálkodás, fürdés, WC-használat, öltözés, vetkőzés, rendrakás, takarítás, mosogatás terén, és ez a segítség már inkább a pontos feladatvégzésnek érdekében történik. Cipőt köt, gombol, cippzárat fel-le húz. Ismeri és használja a kérem szépen, köszönöm szépen kifejezéseket, kerek, egész mondatokban is ki tudja magát fejezni. A nem beszélők, vagy beszédhibás tanulók is határozottan megmutatják, mit szeretnének, jelzik szükségleteiket. Tudnak rövid történeteket, meséket, verseket előadni, már nagyon sok dalt ismernek. Tudja az ünnepeket, ismerkedik a hagyományokkal, népszokásokkal.

Ezen az évfolyamon hasonló a tantárgyak szerepelnek, mint 4 és 5. évben. Az életvitel mellé gyakorlati ismeretek társulnak, ez a régi kézi munka elnevezésű tantárgy ismeretanyagát tartalmazza korszerűbb formában. Hetedikben a beszédfejlesztés és környezetismeretet felváltja a társadalmi ismeretek, és már testnevelés órákon erősödnek, ügyesednek.

 A gyermek ismeri az összes magánhangzót és mássalhangzót, kivéve a kettős betűket. Összeolvas, ki-ki a megfelelő segítséggel. Szavakat, egyszerű mondatokat ír a füzetbe, sokat másol gyakorlás céljából is.

 Nevét, címét rendszeresen gyakorolja. Ismeri a városban lévő feliratokat, pl. orvosi rendelő, posta, OTP, ABC, piac, és így tovább. Segítséggel egyszerű dolgokat megvásárol, pl. kifli, csokoládé, tej, kenyér.

Ismeri a számokat 20-ig, a füzetbe írja 10-ig. Segítséggel összead, kivon, megpróbálja felismerni a pénzt 500 Ft-ig. A 7. évfolyamon már műveleteket is végeznek 20-as számkörben, a tárgyak formai tulajdonságairól szerzett ismereteik, a térbeli és időbeli tájékozódáshoz szükséges fogalmaik, tapasztalataik bővülnek, mérési gyakorlatokat végeznek, és sokat gyakorolják a pénzváltást is.

Már felismeri, melyik boltban milyen árucikk kapható. Jelzi ha beteg, megmutatja, milye fáj. Felismeri a kötszereket, sebtapaszt, az orvosi rendelőben együttműködő.

Kezd hozzászokni a folyamatos munkavégzéshez, részt vesz a műhelymunkákban, gyakorlókerti, udvari munkákban. Ismeri a kerti szerszámokat.

A közösségben megtalálja a helyét, társaival és a felnőttekkel való kapcsolata harmonikus.

Néhányan már kezdenek érdeklődést mutatni a másik nem iránt is, de erre a korcsoportra még inkább a baráti kapcsolatok stabillá válása a jellemző. Keresik a példaképeket, szívesen utánozzák a vezéregyéniségeket, már tartozni akarnak valahova. Ízlésük az öltözködésben és a zenében kezd kialakulni.

Gyakrabban kerülnek konfliktusba is társaikkal, hiszen egyik-másik még a kisgyermekekre jellemző játékokat játssza, van aki pedig már fitogtatná az erejét. Rájuk is jellemző-- természetesen mindenkinél más-más mértékben— a kiskamasz kor minden tünete, viselkedésmódja.

A szülőknek ez sok esetben gondot okoz, hiszen az addig szófogadó, csendes gyermek, kit még tegnap öltöztetni kellett (mert hagyta magát), látszólag minden ok nélkül dacossá, akaratossá vált. Különösen a fiúk, pedig nem történt nagy baj, csak kamaszodik. Ennek a tüneteit érdemes az iskola dolgozóival megbeszélni, mert gyakran előfordul, hogy mást tapasztalnak otthon és mást az iskolában. Kérem, osszuk meg egymással ezeket a tapasztalatokat továbbra is.

Húri Jánosné gyógypedagógus

 

A 8. CSOPORT TANTÁRGYAI, KÖVETELMÉNYEI

Olvasás-írás: optimális esetben már minden betűt ismer, vagy másol, kis-és nagybetűt egyaránt. Rövid szöveget kérdések segítségével értelmez. Saját nevét emlékezetből leírja, vagy legalább másolja. Segítséggel tollbamondás után ír rövid szavakat.

Társadalmi ismeretek és gyakorlatok: a megtanult viselkedési normákat és formákat már tudja alkalmazni akár idegen környezetben is. Segítséggel elboldogul a közintézményekben, boltokban. Ismeri a főbb közlekedési eszközöket és szabályokat, ismereteket sajátít el a közlekedés hogyanjával kapcsolatban. Elemi ismereteket szerez hazánk földrajzáról. Nagyon sokat gyakorolja a pénz használatát. El kell mondanom, hogy a nagyobb címletű pénz valódi értékével nagyon kevés gyermek lesz tisztában, ezért mindig érdemes felügyelni vásárlását, és sokat gyakoroltatni vele otthon is.

Családi kapcsolatait ismerje, legyen fogalma a legfontosabb személyét érintő információkról.  Személyi adatait, lakcímét, szülei nevét, vagy az iskola nevét, címét minden évben gyakoroltatjuk, tanítjuk velük.

Környezet és egészségvédelem: alakuljon ki testi higiénéje iránti igénye, az ápoltság, gondozott külső igénye. Ismereteket szerez a helyes és helytelen táplálkozásról, a betegségek tüneteiről, ezzel kapcsolatos tennivalóiról, a balesetveszélyes helyzetekről, azok elkerüléséről. Tanulnak egyszerű elsősegély-nyújtási tennivalókat. Megismerkednek a természetvédelem fogalmával, néhány védett növénnyel, állattal, az élővilág és környezet kölcsönös együttélésének alapvető szabályaival.

Ábrázolás-alakítás: önállóan is alkot, érdeklődésének és kézügyességének illetve fantáziájának segítségével. A látott formákat próbálja megjeleníteni többféle technika segítségével. A képzőművészeti alkotásokat megszemlélve próbáljon meg egyszerű szavakba öntött véleményt alkotni. Néhány népszokást is megismer.

Ének-zene: már legalább 10-15 népdalt ismer vagy felismer, előad. A hangszerek közül is megismer vagy képről felismer, esetleg hallás után is, vonós, billentyűs és ritmushangszereket. Zenei ízlése ne kizárólag a korosztály divatos popzenéjére korlátozódjon, tudja türelemmel hallgatni más műfajok alkotásainak részleteit is. A Himnuszt  tanulja meg év végére, de legalább ismerje fel.

Számolás-mérés: 20-as számkörben műveleteket végezzen, becsléssel használja a mértékegységeket, ismerje az órát, legyen tisztában az idő és napszakok kapcsolatával.

Testnevelés: a sportjátékok szabályait tartsa be, labdafogása, labdavezetése egyre biztosabb legyen, alkalmazza a térirányokról eddig szerzett ismereteit, kitartó legyen hosszabb erőkifejtésnél, pl. túrázás. Aki képes rá, biciklizni  is megtanul. Versenyeken balesetveszélyek elkerülésére is tudjon figyelni, tudjon nyerni és veszíteni egyaránt.

Életvitel és gondozási ismeretek: a házi és ház körüli munkák minden fajtáját megismerve próbálja meg alkalmazni szerzett ismereteit, minél nagyobb önállósággal, a balesetveszélyt kizárva. Így takarítás, mosás, egyszerű ételek főzése, mosogatás, kerti munka, háztartási gépek kezelése, ruhajavítás ( gombvarrás, szakadás javítása), ágyneműhúzás. Igényes legyen környezete tisztaságára, rendjére. Legyen igénye családtagjai, társai részére egyszerű ajándékok készítésére.

Cziczás László pedagógus

A nyolcadik csoport befejezésével már számtalan olyan ismeretet szerez a gyermek, melyet alkalmazni is képes, különösen, ha folyamatos gyakorlásra is van lehetősége. Ekkorra már kiderül, melyek lesznek azok a készségek, képességek, melyeket még tovább lehet fejleszteni, de az is, hogy megtanul-e valaha írni, olvasni, számolni. Lesz olyan gyerek, aki csodálatosan másol, leírja a nevét, de nem fog tudni olvasni. Olyan is lesz, aki egyedül is képes már hazautazni, megveszi a menetjegyet, bevásárol, attól függetlenül, hogy számfogalma csak húszig alakul ki.

 Lesz, aki szépen olvas, de lustácska, nem szeret semmiféle munkát elvégezni, naphosszat csak a magnó mellett ülne. Többen lesznek majd, akikre még mindig oda kell figyelni fürdéskor, öltözéskor, viszont nyugodtan otthon lehet hagyni őket egy-két órára, mert megbízhatóan le tudják magukat foglalni valamivel. Az sem titok, hogy néhányan megtorpannak majd a fejlődésben, úgy fog tűnni, azt is elfelejtik, amit addig tanultak.

 Számos példát tudnánk még sorolni azzal kapcsolatban, mi lesz a kisgyermekből 14-15 éves korára, egy biztos, az eltöltött nyolc tanév egyetlen gyermek számára sem lesz haszontalan. Valamiben jobb lesz, mint a másik, és nekünk, pedagógusoknak, gyermekfelügyelőknek az a dolgunk, hogy ezt észrevegyük és továbbfejlesszük benne a következő négy év alatt.

 

A 9. ÉVFOLYAM FELADATAI

A következő tantárgyak keretében kezdik bővíteni, rögzíteni és alkalmazni eddig szerzett ismereteiket, melyek által megkezdődik a majdani felnőtt életre való felkészítés: olvasás-írás, számolás-mérés, környezet-és egészségvédelem, társadalmi ismeretek és gyakorlatok, háztartástani és gondozási ismeretek, szociális munkatevékenység, kézi munka, ábrázolás-alakítás, ének-zene, testnevelés. Ezen tantárgyak a nevükben is hordozzák a tartalmukat, hiszen az a cél, hogy a tinédzserkorú gyermek feltalálja magát különböző élethelyzetekben, tartalmasan teljenek napjai, találjon olyan elfoglaltságot, mely sikerélményt nyújt számára. Nagyon sokat gyakorlunk olyan ismereteket, helyzeteket, melyet ők is meg tudnak oldani. Fel kell őket készíteni bizonyos veszélyhelyzetekre is, egyértelművé kell tenni a káros szenvedélyektől való elhatárolódást, sok-sok beszélgetés, szerepjáték alkalmazásával rögzíteni bizonyos viselkedési normákat, különösen idegen emberekkel szemben, idegen környezetben. Minden olyan helyet bemutatunk, ahol hivatalos ügyintézés végett egy fogyatékos fiatal is megfordulhat.

 Ekkorra már minden házi és ház körüli munkával megismerkednek, ezeket rendszeresen végezniük kell, meg is követeljük tőlük, kinek-kinek képessége szerinti mértékben.

 Nagyon fontos a szülői együttműködés, hiszen a serdülőkorú gyermekre jellemző, hogy egyre hanyagabb, rendetlenebb, fontosabb számára, hogy be legyen zselézve a haja, mint az, hogy tisztességesen beágyazzon. Ez ügyben is szívesen állok rendelkezésükre kollégáimmal együtt, mi tudjuk, itt mire képes az Ön gyermeke, és fogadják el tőlünk, ezeket a kisebb-nagyobb munkákat otthon is el kell velük végeztetni. Nem számít, hogy több időbe telik, mint a szüleinek, az a lényeg, hogy ő végezze el az adott feladatot.

Másik fontos dolog ebben az életkorban az iránta tanúsított megfelelő türelem és megértés. El kell fogadni, már kinőtt abból a korból, amikor még babusgatni kellett. Természetesen minden gyermek más-és más. Még vannak babázó, korán elalvó tizenéves kislányok, de vannak már körömlakkozó, divatról, kedvenc zenekaruk szépfiúiról álmodozó tinik is. Éppen úgy, mint az ép értelmű serdülők körében.

 Nagyon érzékennyé válnak ők is, ha lebecsülik külsejüket, viselkedésüket, a velük szembeni türelmetlen, parancsoló, kioktató hangnemre gyakran agresszióval válaszolnak. Azt is rögtön megérzik, ha valamely családtag, főleg testvér szégyelli őket mások előtt.

 Összefoglalva, a nyolc tanév nyugalma után megkezdődik az életükben az a szakasz, melyben ha a sikerélmény és öröm több lesz mint a kudarc és bánat, akkor nagy esélyük lesz arra, hogy kiegyensúlyozott életet élő felnőtté váljanak.

Kiss Sándor gyógypedagógus

 

A 10. CSOPORT CÉLJAI, FELADATAI

A 10. csoport céljai, feladatai

Egy mondatban összefoglalva: az eddig tanultak szinten tartása, ismétlése, gyakorlása, fejlesztése

Olvasás-írás: igyekszünk mindenkinél elérni, hogy a nevét le tudja írni. Rövid olvasmányok olvasása, értelmezése, ezzel kapcsolatos írásos feladatmegoldások. A gyengébben teljesítőknél írás, másolás után.

Évszakokkal, ünnepekkel, szokásokkal összefüggő rövid versek, énekek, mondókák tanulása játékos formában. 

Számolás: pénzismeret, önálló vásárlás a boltban, ezzel egyidejűleg a közlekedési ismeretek elmélyítése. Tájékozódás térben és időben, a térbeli viszonyok ismerete. Alapvető mértékegységek gyakorlása (távolság, súly, ezek becslése).

Természetvédelmi ismeretek: évszakok és jellemzőik, a természetet, környezetünket károsító tényezők ismerete, mit tehetünk környezetünk megóvása érdekében. Kerékpártúrák, gyalogtúrák, kirándulásaink során megfigyeljük környezetünk élővilágának életét.

Ének-zene: ütem és ritmus gyakorlása, tánc. Népdalok további tanulása. Ismerkedés más műfajú zenei darabokkal.

Testnevelés: harmonikus mozgásfejlesztés, járás, testtartás, gimnasztika, erősítő gimnasztika, játékos vetélkedők, ügyességi játékok. Általános felkészülés a sportversenyekre. Rendszeres kerékpározás. Tanév végén kirándulás keretében úszásoktatás. Télen korcsolyázás, szánkózás.

A testnevelés tantárgy az egyik legalkalmasabb az egészséges önbizalom és biztonságérzet kialakítására, melynek nagy jelentősége van egy értelmi fogyatékos tinédzser életében. Azon túl, hogy állóképességét növeljük és ellenállóbbá tesszük ezáltal is a betegségekkel szemben, nem elhanyagolható, hogy olyan magatartásmintákat tanul meg a sportolás által, melyet a legkülönbözőbb élethelyzetekben eredményesen fog tudni alkalmazni. Pl. megtanulja féken tartani indulatait, vagy segítőkész lesz gyengébb társai és a felnőttek iránt is.

Munkatevékenység: a ház körüli tevékenységek további megismerése, egyszerű gépek, szerszámok balesetmentes kezelése, használata. A műhelymunkák során famegmunkálásnál vágás, illesztés, csavarozás, szögelés, illesztés, csiszolás, festés. A kerámiaműhelyben egyszerű ajándéktárgyak formázása, öntése, festése. A szövőműhelyben a szövés és fonás megtanulása.

Mindezen tevékenységek végzése mellett ismereteket szereznek a használt anyagok tulajdonságairól, és megszokják a kitartó munkavégzést. Fontos, hogy minden  munkájával megismerkedjenek. A tanév végén a szülővel közösen döntik el, hogy a következő két évben melyik tevékenységben tökéletesítik tudásukat.

Császár Sándor gyógypedagógus

 

A 11. ÉS 12. CSOPORTBAN VÉGZETT TEVÉKENYSÉGEK

Ezeken az évfolyamokon már központi szerepet kap a munkagyakorlat., ahol 4-6 fős csoportokban képezzük tanulóinkat. Szeretnénk elérni, hogy elemi munkaképességeket szerezzenek, eljussanak az önkiszolgálás önálló fokára, s ezáltal akár a családban, akár egy védőmunkahelyen be tudjanak kapcsolódni a képességeiknek megfelelő munkatevékenységekbe. Tanulóink folyamatos irányítás mellett tevékenykedhetnek a műhelyekben, a gyakorlókertben, rendszeresen végzik az udvari és egyéb ház körüli munkákat, és a feltételteremtő dolgozók is szívesen foglalkoztatják őket egy-egy feladat elvégeztetésével.

A munkafoglalkozás mellett még jelen van, de már jóval kevesebb óraszámban az olvasás, írás, számolás, és a többi tantárgy is.

Olvasás, írás során a szinten tartás, elmélyítés továbbra is feladat. Fontos, hogy személyi adataikat le tudják írni, képesek legyenek egyszerű levél megfogalmazására, megírására, rövid olvasmányok, műsorok, közlemények, feliratok, jelzések (piktogrammok) elolvasására,  értelmezésére.

Számolás órákon gyakoroljuk az óra leolvasását, a számtani műveleteket ( összeadás, kivonás, de az osztás, szorzás már nem), lényeges, hogy ismerjék a pénzérméket, bankjegyeket, tovább gyakorolják a vásárlást.

Társadalomismeret és gyakorlat: megismerkedünk a munkába állás feltételeivel, a munkaidő, munkabér fogalmával, a pénz beosztásával, megismerkednek hazánk fontosabb tájaival, nevezetességeivel, a biztonságos közlekedést tovább gyakoroljuk, mindenféle közlekedési eszközön, felhívva a figyelmüket a veszélyekre is.

Osztályfőnöki órán előtérbe kerülnek az egészséges életmóddal, káros szenvedélyekkel, szerelemmel, párkapcsolattal, szexualitással kapcsolatos elemi ismeretek.

A felsoroltak csak a legfontosabb ismeretekről adtak tájékoztatást. Ennek a korosztálynak már nagyon sok öröme és gondja is akad, ezzel együtt a szülőknek is. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a gyermek már lassan felnőttkorba lép biológiailag, olyan szükségletei is lesznek, vannak, melyről nehéz tudomást venni önöknek, szülőknek is. A zökkenőmentes átlépés a fiatal felnőttkorba szorosabb együttműködést igényel bármely eddiginél. Forduljanak hozzánk bizalommal. Szívesen várjuk Önöket nyílt órákon, hazautazás idején, vagy előre egyeztetve bármely napon.

Csomósné Sós Andrea gyógypedagógus

 


Copyright (c) 2007. Frim Jakab Gyógypedagógia All rights reserved.