Az iskola a város frekventált területén helyezkedik el, az
átutazó számára azonnal feltűnik a két főépület. Közvetlen szomszédságában
található a Kossuth Lajos Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, szemben pedig a Városi Könyvtár.
Egyéb, más célú közintézmények és szolgáltatók is néhány percen belül
elérhetők.
Közigazgatásunk átszervezésének következtében 1970. június
30-án megszűnt a tiszalöki járás. A Megyei Tanács VB határozatában úgy döntött,
hogy a felszabaduló tanácsi és bírósági épületekben megyei szervezésű
gyógypedagógiai intézményt kell létrehozni, középsúlyos értelmi fogyatékos
gyermekek részére, elsőként a megyében.
A Művelődési Osztály Donka
Györgyöt bízta meg a szervezéssel, aki 1990-ben történő nyugállományba
vonulásáig igazgatója az intézménynek.
Az első tanítási nap 1971.
március 3. Ez csonka tanév volt, négy tanulócsoporttal indult. A tanulók
létszáma 38 fiú. A pedagógusok létszáma 5 fő, ebből szakfőiskolát végzett 1 fő,
gyermekfelügyelők létszáma 6 fő, összdolgozói létszám 25 fő.
Az elmúlt 10 évben a Megyei
Önkormányzat hozzájárulásával az intézet tantermekkel, tornateremmel és
korszerű konyhával bővült, a régi osztálytermeket felújítottuk,
korszerűsítettük. Lebontásra került két épület, helye megnövelte az udvarunk
területét, így lehetőségünk lesz egy sport- és játszóudvar kialakítására, ami
majd tanulóink testedzését, szórakozási lehetőségeit teszi változatosabbá.
Az eszközök, felszerelések
pótlását, cseréjét, korszerűsítését a költségvetésünkből, pályázatok útján
nyert pénzekből és holland adományokból oldottuk meg.
2000. augusztus 1-én vette fel
iskolánk Frim Jakab
nevét, aki a magyar gyógypedagógiában elsőként tárta fel az értelmi
fogyatékosok társadalmi helyzetét, bebizonyítva ezzel nevelhetőségük,
munkáltatásuk fontosságát, szükségességét.
Biztos, hogy mindannyian feltették ezt a kérdést, mikor
szembesültek a ténnyel, hogy a tanulási képességvizsgáló bizottságban hozzánk
utalták gyermeküket.
A mi iskolánk is „rendes”. Itt is
nyolc évig járnak általánosba, négy évig pedig a készségfejlesztő speciális
szakiskolába. Napi 4, 5, 6 órájuk van, ugyanúgy negyvenöt percig tart, mint
máshol. A szünidők is pontosan azon a napon kezdődnek, mint máshol. Nekünk isvannak
gyönyörű tankönyveink, itt is van mindenféle tantárgy, szakkör, kirándulások,
versenyek, ünnepek és még sorolhatnánk.
Ami miatt mégis jobb, ha itt
tanul a gyermek, az a megtanítandó ismeret mennyisége, másság, a tanítás
tempója. A kis létszámú osztályok miatt, ahol mindenkire jut idő, ahol van
sikerélmény, ahol nem csúfolják ki a többiek, mert nehezen beszél, vagy
bepisil, vagy sír az édesanyja után. Mert itt gyógypedagógusok kezei között
tanul akár cipőt fűzni, akár olvasni, számolni. Mert az értelmi fogyatékos
gyermek is értékes ember, és boldog felnőtt lehet, ha azt EGYÜTT akarja szülő
és pedagógus, a család és az iskola minden dolgozója.
Nem biztos. Minden gyermek más és más készségekkel, képességekkel van
megáldva. Lehet, hogy soha nem fog folyékonyan olvasni, nem fog csak húszig
számolni, viszont gyönyörűen fog szőni, vagy egyedül is tud majd a kertben
dolgozni. Nem tanul fizikát, kémiát, de elképzelhető, hogy a számítógéppel
elboldogul majd egyedül is, ha unatkozik. Nem lesz nyelvvizsgája és nem
tanulhat „igazi” szakmát, mint a szakiskolákban, de megtanul kitartóan
dolgozni, udvariasan és megbízhatóan viselkedni idegen helyen is, el mehet
például a boltba, fodrászhoz, szomszédhoz, stb. egyedül is.
Olyan ismereteket igyekszünk átadni a gyerekeknek, melyek segítségével
majdani felnőtt életükben könnyebben boldogulnak. Ehhez pedig nem mindig az
olvasni, számolni tudás a legfontosabb egy értelmében akadályozott embernél.
Viszont nagyon fontos, hogy a szülők is beletörődjenek a
megváltoztathatatlanba, elfogadják, hogy gyermekük annyit
fog megtanulni, amennyi tudományt „beenged” a kis fejecskéje, és az idő
múlásával megtanulják értékelni a legkisebb eredményt is, melyet a
gyermek felmutat.
Az első
lépés
A tájékozódás.
Miután megtörtént a képesség vizsgálat, kezükben van a beutaló határozat,
keressenek fel bennünket. Elég egy telefon (42/279-352 vagy 42/278-129),
és az egyeztetés után jöhet az ismerkedés.
Sokkal könnyebb lesz az első nap az iskolában, ha már előtte
megtekintették az intézményt, látták az osztályokat, beszéltek a nevelőkkel,
barátkoztak a gyerekekkel. Nagyon sok kétség eloszlatható, és könnyebb lesz a
beilleszkedés.
A tanév kezdése előtt mindig időben kiküldi az iskola a behívó levelét,
melyben leírja a legfontosabb tennivalókat, beszerezni valókat, különösen, ha
kollégista lesz a gyerek.
- a háziorvos javaslata alapján a lakhely szerinti polgármesteri
hivatalban be kell szerezni a gyermek
részére a közgyógyellátásra jogosító igazolást.
- szükséges a gyermek TAJ
kártyája, az előzővel együtt fénymásoljuk és visszaadjuk a szülőnek
- diákigazolványhoz fénykép,
és az igazolvány ára
- a kedvezményes utazásra jogosító
igazolványt a gazdasági irodában állítjuk ki. Ezzel a kísérő is tud utazni.
- a tanulási képességvizsgáló bizottságnak a dolga, hogy az útiköltségek térítéséhez szükséges
űrlapot az iskolának kiállítsa, megküldje, érdemes rákérdezni, ha nem adják
kézbe.
- az év végi bizonyítvány-nyomtatvány ára
- a tankönyv ingyenes
- az egész éves tanszer
beszerzéséről az iskola gondoskodik, ehhez kérünk egyszeri anyagi hozzájárulást,
melyet a pénztárba kell befizetni, a befizetésről bizonylatot kap a szülő. A
kért összeg csak töredékét fedezi a szükségletnek.
- rendszeresen bevizelő gyermekeknél javasoljuk a szakrendelésen való
megjelenést ( az ápolónő ad felvilágosítást), ahol ezt a problémát már
eredményesen tudják kezelni. Ide kizárólag a szülő viheti a gyereket, az
ápolónő nem intézheti el.
- étkezési térítési díjat minden
gyermek után fizetni kell. A napi norma 50%-át számoljuk,egyébkedvezményt nem tudunk nyújtani. Ez
kollégisták esetében napi ötszöri étkezést jelent.
- mosodával rendelkezünk, a gyermek
ruházatába mindig be kell írni-varrni a megadott számot
-iskolalátogatási igazolást a beiratkozást követően adhatunk. Ez
azért is fontos, mert helyi önkormányzatok megállapíthatnak beiskolázási
segélyt, vagy a szülő jogosult egyéb, helyi rendelet által megállapított
támogatásra, és ehhez kérik az iskolalátogatási igazolást. Ahol a gyerek már
felsőbb éves tanulója az intézménynek, ott elég telefonon kérni az igazolást.
- mivel speciális szakiskolai képzés is folyik, a szülők munkahelye
kérni fogja a családipótlékhoz az igazolást. Ezt az a szülő
kapja, aki igénybe veszi. A munkahelynek kell adnia az űrlapot. Ez a 16 évet
betöltöttekre vonatkozik
- ne felejtsék el a személyi
igazolványt megcsináltatni a gyerek részére 14 éves korában
- a gyermek után kiemelt családi
pótlék jár! Érdemes figyelemmel kísérni ezt, mert később nehéz visszamenőleg
hozzájutni a jogos összeghez.
- mielőtt gyermekük betölti a 18
évet, tanácsos megkezdeni a gyermek gondnokság alávételét,
mert hosszadalmaslesz az eljárás
- az iskola a bizonyítványokat
csak akkor adja ki véglegesen, ha a fiatal befejezte a tanulmányait, illetve
más iskolába iratkozott. Természetesen bármikor megtekinthető.
Minden egyéb, tanévkezdést érintő tudnivalót tartalmaz a behívólevél,
de bármikor szívesen szolgálunk felvilágosítással.
15 feltételteremtő dolgozó, akik nélkül megállna az élet. Főznek,
mosnak, takarítanak, szerelnek, javítanak, vezetik a mikrobuszt, gondoskodnak
arról, hogy minden fontos dologra jusson pénz, minden ügy el legyen intézve.
Minden gyereket ismernek, mindenben segítenek.
Gyógypedagógusok, tanárok, tanítók, akiktől a gyermekek délelőtt
mindent megtanulnak, amit egyéni képességük enged. Ők nyolc éven keresztül
foglalkoznak tanítványaikkal, új pedagógust a 9. évtől kapnak. Külön logopédus
és mozgásfejlesztő gyógypedagógus foglalkozik minden ilyen megsegítést is
igénylő tanulóval.
Szakoktatók, kiknek irányítása
mellett megtanulhatják a kézműves tevékenységek alapjait.
Az egészségükre ápolónő vigyáz. Továbbá gyermekfelügyelők, nevelőtanárok,
akik időben a legtöbbet töltik el a gyerekkel.
Gondozzák, ha kell ápolják őket,
szervezik a délutánjukat, hétvégéjüket, főleg olyan tudnivalókat plántálnak az
iskolásokba, melyek a mindennapi élethez szükségesek.
Az állami gondozottak számára a családot 15 gyermekfelügyelő és
pedagógus igyekszik pótolni. Ők a 3 lakásotthonban dolgoznak, velük kevesebbet
találkoznak az önök gyermekei.
Végezetül az intézmény vezetése, az igazgatónő és két helyettese,
kiknek az a dolga, hogy minden rendben menjen, és az iskolában jól érezze magát
a gyerek és a dolgozó egyaránt, a szülő pedig 12 hosszú év után megnyugodva
csukja be maga mögött az iskola kapuját.
A megtanítandók tartalmáról a kerettanterv rendelkezik, a hogyanját a
Pedagógiai Programfoglalja egybe.
Az utóbbit a szülőknek is érdemes elolvasni, ha még részletesebben szeretnének
tudni az iskoláról. Ugyanígy betekinthetnek a Szervezeti és MűködésiSzabályzatba,
illetve az intézmény Minőségirányítási
Programjába, és kívánatos a Házirend
megismerése is. A felsoroltakon kívül még van számos szabályzó, mely a
törvényes működést biztosítja, de az említettek azok a dokumentumok, melyek
ismeretéhez minden szülőnek joga van.
És hogy mitől nehéz a gyerek
iskolatáskája, arról a következőkben maguk a pedagógusok írnak. Megpróbálták
röviden összefoglalni, mit is tanítanak egy-egy év folyamán a gyerekekkel. Amit
most önök majd olvasnak, az az átlag. Ettől lehet jobban, de lehet gyengébben
is teljesíteni. Az is előfordul, hogy évekig szinte nem fejlődik – látszólag-
semmit a tanuló, majd hirtelen megindul, de ez fordítva is megtörténhet.
Fogadják meg kérésünket, soha ne
keseredjenek el, és ne becsüljék alul a kis lépéseket. Bátran kérdezzenek, ha
valamiben kétségeik támadnak, forduljanak a pedagógushoz bizalommal. Legyenek
segítőtársaink!
Olvasás-írás elemei: megnevezés után zörejek, hangok
felismerése, különbségtétel halk és hangos között, ceruzafogása kialakuljon,
használhatóvá váljon.
Beszédfejlesztés és környezetismeret: közvetlen környezetében érzékelje és
figyelje az ingereket, beszédállapotának megfelelően reagáljon azokra, ismerje
fel a személyeket, tárgyakat, melyek körülveszik,
Számolás-mérés elemei: egy jellemző tulajdonság szerint próbálja
meg szétválogatni és csoportosítani a környezetében lévő tárgyakat, ismerkedjen
a tárgyak formai tulajdonságaival, segítséggel próbáljon sorba rakni.
Ábrázolás-alakítás: anyagok szétválogatása segítséggel,
ismerkedés az építőjátékkal, formázással, gyurmázással, papírtépés, gyűrés,
hajtás, festés, színezés.
Ének-zene-rimusfejlesztés: bevonható legyen páros játékokba, mondókák,
gyermekdalok tanulása, ezek türelmes végighallgatása, 1-2 ritmushangszer
megismerése, megszólaltatása, egyszerű ütem követése járás közben.
Önkiszolgálás: együttműködés öltözködésnél,
felsőruházatát, cipőjét tudja egyedül islevenni, jelezze szükségletét, segítséggel mosson kezet, arcot,
használjon zsebkendőt, fogmosásnál tanulja meg szája öblítését, kanállal már tudjon
enni, segítséggel játékait elrakni.
Mozgásnevelés-játék: bekapcsolódás egyszerű mozgásos játékokba,
próbálkozzon utánzással, mutassa meg főbb testrészeit, segítséggel, ha kell,
téri helyzetekben legalább utánzás szintjén boldoguljon, játéktárgyakkal
rendeltetésszerűen játsszon, tanuljon meg labdát megfogni, eldobni, hangok,
zörejek felismerése alakuljon ki játékhoz kapcsolódva is.
Az elsős kisgyermeknek még nagy megpróbáltatás az iskolakezdés, számos
olyan új élmény éri, mellyel talán otthon nem is találkozott. Akikkel nagyon
sokat törődnek, a féltés miatt még kényeztetik is egy kicsit, azoknak még
nehezebb, hiszen itt fokozatosan hozzá kell majd szokniuk ahhoz, hogy kellő
tanulás után bizonyos dolgokat egyedül is képesek lesznek elvégezni.
A beilleszkedést nagyon sok
játékeszköz segíti, melyeket a tanításnál is használunk. Pl. könnyebb
megtanulni önállóan öltözködni,. ha először a babát vagy macit öltöztetjük.
Nagyon sokat jelent, ha a szülő rendszeresen „tanácskozik” a pedagógussal,
kölcsönösen tájékoztatják egymást a kicsi iskolai és otthoni viselkedéséről. Az
első évben kizárólag játszva tanulunk. Ezért kérem a kedves szülőket, ne
aggódjanak, ha még nem fog betűt, számot írni gyermekük, hiszen az a fő célunk,
hogy minden olyan készséget-képességet megalapozzunk, melyre a későbbiekben
szüksége lesz.
Olvasás-írás elemei órákon még mindig nem tanulunk betűket, csak
a betűtanítás előkészítése folyik. Hozzákezdünk a vonalelemek írásához. Ekkor
nagy segítség, ha van a családban első osztályos ép értelmű gyermek, mert ezek
a bizonyos vonalelemek ugyanazok, melyeket ők is tanulnak az első félévben.
Számolás-mérés elemei órákon szintén csak a számolás és
számjegyírás előkészítése folyik, hasonlóan sok-sok játékkal, mint első
csoportos korukban, csak már mennyiségileg és minőségileg is többet tanulnak és
gyakorolnak.
Beszédfejlesztés és
környezetismeret órán
szűkebb és tágabb környezetükkel tovább ismerkednek. Megtanulják az évszakok,
napszakok, hetek jellemzőit. A lakás részeit, a közlekedést, a boltok neveit,
stb. Közben új szavakkal ismerkednek meg. Sok éneket, verset, mondókát is
tanulunk.
Ábrázolás-alakítás órán sokat rajzolunk, festünk, színezünk,
vágunk, ragasztunk, hogy ügyesedjen a kezük. Teljen örömük a maguk alkotta
dolgokban, éstudják megkülönböztetni a
szépet a csúnyától. Ennek az órának nagy jelentősége van a későbbi írás
szempontjából is, hiszen a kedvvel végzett tevékenység közben észrevétlenül
fejlődik ceruzafogásuk, az ujjaik, és a kitartásuk.
Ének-zene órán mondókákat, dalokat, énekes játékokat
tanulunk, zenét hallgatunk
Mozgásnevelés órán tornagyakorlatokkal, versenyjátékokkal
szokatjuk őket a szabályok betartásához.
Játékra nevelés óra célja, hogy a kisgyerek tudjon egyedül
és társaival is játszani, tanulja meg elviselni a kudarcot, ha éppen alulmarad
a kártyacsatában vagy a fogócskában.
Önkiszolgálás terén tovább fejlesztjük őket önmaguk
ellátása terén. Az öltözködés, mosakodás, étkezés, környezetük rendben tartása,
takarítása ebben az évben már nagy részüknek jól megy. Érdemes otthon is
megbízni őket ilyen feladatokkal. Jómagam és a gyermekeket gondozó
gyermekfelügyelők is szívesen elmondjuk Önöknek, melyek azok a tevékenységek,
amelyeket már rábízhatnak gyermekükre, és miben szükséges az otthoni
gyakoroltatás is.
A 3. csoportban a követelmények bővülnek, és nőnek is egy kicsit.
Olvasás-írás órán már 5 betűt tanulnak a tanév folyamán: a, i, ó, m, l, ezekkel egytagú szavakat
olvasunk. Ha mégsem sikerülne gyermeküknek mind az öt betű elsajátítása, ne
keseredjenek el.
Számolás-mérés órán 5-ös számkörben számláljuk a tárgyakat,
sokat foglalkozunk a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmával.
A többi tantárgynál a témakörök hasonlóak, csak új elemekkel,
tudnivalókkal, gyakorolni valókkal bővülnek. Szaknyelven ezt nevezzük
koncentrikusan bővülő tananyagnak.
A második és harmadik
csoportba járó tanuló még mindig kisgyermeknek számít, nagyon hiányzik neki a
szülők közelsége, ezért rendkívül fontos, hogy hetente hazavigyék őket. A
rendszeresség egyébként is fontos eleme a fogyatékos gyermekek nevelésének,
érzelmi biztonságot ad számukra, eredményesebbé teszi a nevelést. Kérem
Önöket, a továbbiakban is működjünk együtt, szívesen állok rendelkezésükre!
Ebben az évben az előző évfolyamok tantárgyai közül megszűnik a játékra
nevelés és az önkiszolgálás, újként felsorakozik az életvitel és gondozási ismeretek című tantárgy. Itt tanulnak meg
egyszerű öltésekkel varrni, alapvető munkafolyamatokat gyakorolnak a konyhai,
kerti, takarítási teendők közül. Ekkor már fel kell ismerni minden ruhaneműjét,
és irányítás mellett tisztán kell tudnia a cipőjét tartani. Az olvasás-írás órákon újabb betűkkel
ismerkednek. Már két-három betűs szavakat is alkothatnak, írhatnak,
olvashatnak, ötödikben ez bővül, kezdődik a szótagolva olvasás. Az elolvasott
szavakat értelmezik, ezek alapján keresik ki a megfelelő képeket. Beszédfejlesztés és környezetismeret
tantárgy keretében tovább bővülnek ismereteik a környezetükről, a
közlekedésről, a családról, ünnepekről, üzletekről, vásárlásról, növényekről,
állatokról, időbeli és térbeli tájékozódásról, foglalkozásokról,
testrészeikről, érzékszerveikről.
Ábrázolás-alakításkor sokat formáznak különböző anyagok
segítségével, a tárgyakat alak, szín, nagyság szerint csoportosítják, erősödik
és konkretizálódik színismeretük, fejlődik eszközhasználatuk. Énekórán már bonyolultabb ritmusokat is
megpróbálnak leutánozni, megszólaltatnak legalább 4-5 ritmushangszert, és sokat
énekelnek, mondókáznak, táncolnak.
Mozgásnevelés során már olyan gyakorlatokat is el kell
végezniük, mely nagyobb figyelmet és koncentrációt igényel, ezek már
gyakorlatsorokat is képeznek. Számolás-mérés
keretében a tárgyakat szét kell válogatniuk mindenféle külső tulajdonság
alapján, tehát ismerniük kell ezek megnevezését, jelentését, pl. hosszú-rövid,
magas-alacsony, kerek-szögletes, stb. 5-ig számolnak, írják a számjegyeket,
használniuk kell a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmát és ezek jelét.
A gyermek ismeri az iskola valamennyi dolgozóját, illedelmesen
viselkedik és köszön a felnőtteknek. Ismeri szűkebb és tágabb környezetét, az
iskola területén belül el lehet küldeni őket egyik épületből a másikba apróbb
megbízatásokkal.
Kis segítséget igényel a tisztálkodás, fürdés, WC-használat, öltözés,
vetkőzés, rendrakás, takarítás, mosogatás terén, és ez a segítség már inkább a
pontos feladatvégzésnek érdekében történik. Cipőt köt, gombol, cippzárat fel-le
húz. Ismeri és használja a kérem szépen, köszönöm szépen kifejezéseket, kerek,
egész mondatokban is ki tudja magát fejezni. A nem beszélők, vagy beszédhibás
tanulók is határozottan megmutatják, mit szeretnének, jelzik szükségleteiket.
Tudnak rövid történeteket, meséket, verseket előadni, már nagyon sok dalt
ismernek. Tudja az ünnepeket, ismerkedik a hagyományokkal, népszokásokkal.
Ezen az évfolyamon hasonló a tantárgyak szerepelnek, mint 4 és 5.
évben. Az életvitel mellé gyakorlati ismeretek társulnak, ez a régi kézi munka
elnevezésű tantárgy ismeretanyagát tartalmazza korszerűbb formában. Hetedikben
a beszédfejlesztés és környezetismeretet felváltja a társadalmi ismeretek, és
már testnevelés órákon erősödnek, ügyesednek.
A gyermek ismeri az összes
magánhangzót és mássalhangzót, kivéve a kettős betűket. Összeolvas, ki-ki a
megfelelő segítséggel. Szavakat, egyszerű mondatokat ír a füzetbe, sokat másol
gyakorlás céljából is.
Nevét, címét rendszeresen
gyakorolja. Ismeri a városban lévő feliratokat, pl. orvosi rendelő, posta, OTP,
ABC, piac, és így tovább. Segítséggel egyszerű dolgokat megvásárol, pl. kifli,
csokoládé, tej, kenyér.
Ismeri a számokat 20-ig, a füzetbe írja 10-ig. Segítséggel összead,
kivon, megpróbálja felismerni a pénzt 500 Ft-ig. A 7. évfolyamon már
műveleteket is végeznek 20-as számkörben, a tárgyak formai tulajdonságairól
szerzett ismereteik, a térbeli és időbeli tájékozódáshoz szükséges fogalmaik,
tapasztalataik bővülnek, mérési gyakorlatokat végeznek, és sokat gyakorolják a
pénzváltást is.
Már felismeri, melyik boltban milyen árucikk kapható. Jelzi ha beteg,
megmutatja, milye fáj. Felismeri a kötszereket, sebtapaszt, az orvosi
rendelőben együttműködő.
Kezd hozzászokni a folyamatos munkavégzéshez, részt vesz a
műhelymunkákban, gyakorlókerti, udvari munkákban. Ismeri a kerti szerszámokat.
A közösségben megtalálja a helyét, társaival és a felnőttekkel való
kapcsolata harmonikus.
Néhányan már kezdenek érdeklődést mutatni a másik nem iránt is, de erre
a korcsoportra még inkább a baráti kapcsolatok stabillá válása a jellemző.
Keresik a példaképeket, szívesen utánozzák a vezéregyéniségeket, már tartozni
akarnak valahova. Ízlésük az öltözködésben és a zenében kezd kialakulni.
Gyakrabban kerülnek konfliktusba is társaikkal, hiszen egyik-másik még
a kisgyermekekre jellemző játékokat játssza, van aki pedig már fitogtatná az
erejét. Rájuk is jellemző-- természetesen mindenkinél más-más mértékben— a
kiskamasz kor minden tünete, viselkedésmódja.
A szülőknek ez sok esetben gondot okoz, hiszen az addig szófogadó,
csendes gyermek, kit még tegnap öltöztetni kellett (mert hagyta magát), látszólag
minden ok nélkül dacossá, akaratossá vált. Különösen a fiúk, pedig nem történt
nagy baj, csak kamaszodik. Ennek a tüneteit érdemes az iskola dolgozóival
megbeszélni, mert gyakran előfordul, hogy mást tapasztalnak otthon és mást az
iskolában. Kérem, osszuk meg egymással ezeket a tapasztalatokat továbbra is.
Olvasás-írás: optimális esetben már minden betűt ismer,
vagy másol, kis-és nagybetűt egyaránt. Rövid szöveget kérdések segítségével
értelmez. Saját nevét emlékezetből leírja, vagy legalább másolja. Segítséggel
tollbamondás után ír rövid szavakat.
Társadalmi ismeretek és
gyakorlatok: a megtanult
viselkedési normákat és formákat már tudja alkalmazni akár idegen környezetben
is. Segítséggel elboldogul a közintézményekben, boltokban. Ismeri a főbb
közlekedési eszközöket és szabályokat, ismereteket sajátít el a közlekedés
hogyanjával kapcsolatban. Elemi ismereteket szerez hazánk földrajzáról. Nagyon
sokat gyakorolja a pénz használatát. El kell mondanom, hogy a nagyobb
címletű pénz valódi értékével nagyon kevés gyermek lesz tisztában, ezért mindig
érdemes felügyelni vásárlását, és sokat gyakoroltatni vele otthon is.
Családi kapcsolatait ismerje, legyen fogalma a legfontosabb személyét
érintő információkról.Személyi adatait,
lakcímét, szülei nevét, vagy az iskola nevét, címét minden évben
gyakoroltatjuk, tanítjuk velük.
Környezet és egészségvédelem: alakuljon ki testi higiénéje iránti igénye,
az ápoltság, gondozott külső igénye. Ismereteket szerez a helyes és helytelen
táplálkozásról, a betegségek tüneteiről, ezzel kapcsolatos tennivalóiról, a
balesetveszélyes helyzetekről, azok elkerüléséről. Tanulnak egyszerű
elsősegély-nyújtási tennivalókat. Megismerkednek a természetvédelem fogalmával,
néhány védett növénnyel, állattal, az élővilág és környezet kölcsönös
együttélésének alapvető szabályaival.
Ábrázolás-alakítás: önállóan is alkot, érdeklődésének és
kézügyességének illetve fantáziájának segítségével. A látott formákat próbálja
megjeleníteni többféle technika segítségével. A képzőművészeti alkotásokat
megszemlélve próbáljon meg egyszerű szavakba öntött véleményt alkotni. Néhány
népszokást is megismer.
Ének-zene: már legalább 10-15 népdalt ismer vagy
felismer, előad. A hangszerek közül is megismer vagy képről felismer, esetleg
hallás után is, vonós, billentyűs és ritmushangszereket. Zenei ízlése ne
kizárólag a korosztály divatos popzenéjére korlátozódjon, tudja türelemmel
hallgatni más műfajok alkotásainak részleteit is. A Himnuszttanulja meg év végére, de legalább ismerje
fel.
Számolás-mérés: 20-as számkörben műveleteket végezzen,
becsléssel használja a mértékegységeket, ismerje az órát, legyen tisztában az
idő és napszakok kapcsolatával.
Testnevelés: a sportjátékok szabályait tartsa be,
labdafogása, labdavezetése egyre biztosabb legyen, alkalmazza a térirányokról
eddig szerzett ismereteit, kitartó legyen hosszabb erőkifejtésnél, pl. túrázás.
Aki képes rá, biciklizniis megtanul.
Versenyeken balesetveszélyek elkerülésére is tudjon figyelni, tudjon nyerni és
veszíteni egyaránt.
Életvitel és gondozási
ismeretek: a házi és ház
körüli munkák minden fajtáját megismerve próbálja meg alkalmazni szerzett
ismereteit, minél nagyobb önállósággal, a balesetveszélyt kizárva. Így
takarítás, mosás, egyszerű ételek főzése, mosogatás, kerti munka, háztartási
gépek kezelése, ruhajavítás ( gombvarrás, szakadás javítása), ágyneműhúzás.
Igényes legyen környezete tisztaságára, rendjére. Legyen igénye családtagjai,
társai részére egyszerű ajándékok készítésére.
Cziczás László pedagógus
A nyolcadik csoport befejezésével
már számtalan olyan ismeretet szerez a gyermek, melyet alkalmazni is képes,
különösen, ha folyamatos gyakorlásra is van lehetősége. Ekkorra már kiderül,
melyek lesznek azok a készségek, képességek, melyeket még tovább lehet
fejleszteni, de az is, hogy megtanul-e valaha írni, olvasni, számolni. Lesz
olyan gyerek, aki csodálatosan másol, leírja a nevét, de nem fog tudni olvasni.
Olyan is lesz, aki egyedül is képes már hazautazni, megveszi a menetjegyet,
bevásárol, attól függetlenül, hogy számfogalma csak húszig alakul ki.
Lesz, aki szépen olvas, de lustácska, nem
szeret semmiféle munkát elvégezni, naphosszat csak a magnó mellett ülne. Többen
lesznek majd, akikre még mindig oda kell figyelni fürdéskor, öltözéskor,
viszont nyugodtan otthon lehet hagyni őket egy-két órára, mert megbízhatóan le
tudják magukat foglalni valamivel. Az sem titok, hogy néhányan megtorpannak
majd a fejlődésben, úgy fog tűnni, azt is elfelejtik, amit addig tanultak.
Számos példát tudnánk még sorolni
azzal kapcsolatban, mi lesz a kisgyermekből 14-15 éves korára, egy biztos, az
eltöltött nyolc tanév egyetlen gyermek számára sem lesz haszontalan. Valamiben
jobb lesz, mint a másik, és nekünk, pedagógusoknak, gyermekfelügyelőknek az a
dolgunk, hogy ezt észrevegyük és továbbfejlesszük benne a következő négy év
alatt.
A következő tantárgyak keretében kezdik bővíteni, rögzíteni és
alkalmazni eddig szerzett ismereteiket, melyek által megkezdődik a majdani
felnőtt életre való felkészítés: olvasás-írás, számolás-mérés, környezet-és
egészségvédelem, társadalmi ismeretek és gyakorlatok, háztartástani és
gondozási ismeretek, szociális munkatevékenység, kézi munka,
ábrázolás-alakítás, ének-zene, testnevelés. Ezen tantárgyak a nevükben is
hordozzák a tartalmukat, hiszen az a cél, hogy a tinédzserkorú gyermek
feltalálja magát különböző élethelyzetekben, tartalmasan teljenek napjai,
találjon olyan elfoglaltságot, mely sikerélményt nyújt számára. Nagyon sokat
gyakorlunk olyan ismereteket, helyzeteket, melyet ők is meg tudnak oldani. Fel
kell őket készíteni bizonyos veszélyhelyzetekre is, egyértelművé kell tenni a
káros szenvedélyektől való elhatárolódást, sok-sok beszélgetés, szerepjáték
alkalmazásával rögzíteni bizonyos viselkedési normákat, különösen idegen
emberekkel szemben, idegen környezetben. Minden olyan helyet bemutatunk, ahol
hivatalos ügyintézés végett egy fogyatékos fiatal is megfordulhat.
Ekkorra már minden házi és ház
körüli munkával megismerkednek, ezeket rendszeresen végezniük kell, meg is
követeljük tőlük, kinek-kinek képessége szerinti mértékben.
Nagyon fontos a szülői együttműködés, hiszen a serdülőkorú
gyermekre jellemző, hogy egyre hanyagabb, rendetlenebb, fontosabb számára, hogy
be legyen zselézve a haja, mint az, hogy tisztességesen beágyazzon. Ez ügyben
is szívesen állok rendelkezésükre kollégáimmal együtt, mi tudjuk, itt mire
képes az Ön gyermeke, és fogadják el tőlünk, ezeket a kisebb-nagyobb munkákat
otthon is el kell velük végeztetni. Nem számít, hogy több időbe telik, mint a
szüleinek, az a lényeg, hogy ő végezze el az adott feladatot.
Másik fontos dologebben
az életkorban az iránta tanúsított megfelelő türelem és megértés. El kell
fogadni, már kinőtt abból a korból, amikor még babusgatni kellett.
Természetesen minden gyermek más-és más. Még vannak babázó, korán elalvó
tizenéves kislányok, de vannak már körömlakkozó, divatról, kedvenc zenekaruk
szépfiúiról álmodozó tinik is. Éppen úgy, mint az ép értelmű serdülők körében.
Nagyon érzékennyé válnak ők
is, ha lebecsülik külsejüket, viselkedésüket, a velük szembeni türelmetlen,
parancsoló, kioktató hangnemre gyakran agresszióval válaszolnak. Azt is rögtön
megérzik, ha valamely családtag, főleg testvér szégyelli őket mások előtt.
Összefoglalva, a nyolc tanév nyugalma után
megkezdődik az életükben az a szakasz, melyben ha a sikerélmény és öröm több
lesz mint a kudarc és bánat, akkor nagy esélyük lesz arra, hogy
kiegyensúlyozott életet élő felnőtté váljanak.
Egy mondatban összefoglalva:
az eddig tanultak szinten tartása, ismétlése, gyakorlása, fejlesztése
Olvasás-írás: igyekszünk mindenkinél elérni, hogy a nevét
le tudja írni. Rövid olvasmányok olvasása, értelmezése, ezzel kapcsolatos
írásos feladatmegoldások. A gyengébben teljesítőknél írás, másolás után.
Évszakokkal, ünnepekkel, szokásokkal összefüggő rövid versek, énekek,
mondókák tanulása játékos formában.
Számolás: pénzismeret, önálló vásárlás a boltban,
ezzel egyidejűleg a közlekedési ismeretek elmélyítése. Tájékozódás térben és
időben, a térbeli viszonyok ismerete. Alapvető mértékegységek gyakorlása
(távolság, súly, ezek becslése).
Természetvédelmi ismeretek: évszakok és jellemzőik, a természetet,
környezetünket károsító tényezők ismerete, mit tehetünk környezetünk megóvása
érdekében. Kerékpártúrák, gyalogtúrák, kirándulásaink során megfigyeljük
környezetünk élővilágának életét.
Ének-zene: ütem és ritmus gyakorlása, tánc. Népdalok
további tanulása. Ismerkedés más műfajú zenei darabokkal.
Testnevelés: harmonikus mozgásfejlesztés, járás,
testtartás, gimnasztika, erősítő gimnasztika, játékos vetélkedők, ügyességi
játékok. Általános felkészülés a sportversenyekre. Rendszeres kerékpározás.
Tanév végén kirándulás keretében úszásoktatás. Télen korcsolyázás, szánkózás.
A testnevelés tantárgy az egyik
legalkalmasabb az egészséges önbizalom és biztonságérzet kialakítására, melynek
nagy jelentősége van egy értelmi fogyatékos tinédzser életében. Azon túl, hogy
állóképességét növeljük és ellenállóbbá tesszük ezáltal is a betegségekkel
szemben, nem elhanyagolható, hogy olyan magatartásmintákat tanul meg a
sportolás által, melyet a legkülönbözőbb élethelyzetekben eredményesen fog
tudni alkalmazni. Pl. megtanulja féken tartani indulatait, vagy segítőkész lesz
gyengébb társai és a felnőttek iránt is.
Munkatevékenység: a ház körüli tevékenységek további
megismerése, egyszerű gépek, szerszámok balesetmentes kezelése, használata. A
műhelymunkák során famegmunkálásnál vágás, illesztés, csavarozás, szögelés,
illesztés, csiszolás, festés. A kerámiaműhelyben egyszerű ajándéktárgyak
formázása, öntése, festése. A szövőműhelyben a szövés és fonás megtanulása.
Mindezen tevékenységek végzése mellett ismereteket szereznek a használt
anyagok tulajdonságairól, és megszokják a kitartó munkavégzést. Fontos, hogy
mindenmunkájával megismerkedjenek. A
tanév végén a szülővel közösen döntik el, hogy a következő két évben melyik
tevékenységben tökéletesítik tudásukat.
Ezeken az évfolyamokon már
központi szerepet kap a munkagyakorlat., ahol 4-6 fős csoportokban képezzük
tanulóinkat. Szeretnénk elérni, hogy elemi munkaképességeket szerezzenek,
eljussanak az önkiszolgálás önálló fokára, s ezáltal akár a családban, akár egy
védőmunkahelyen be tudjanak kapcsolódni a képességeiknek megfelelő
munkatevékenységekbe. Tanulóink folyamatos irányítás mellett tevékenykedhetnek
a műhelyekben, a gyakorlókertben, rendszeresen végzik az udvari és egyéb ház
körüli munkákat, és a feltételteremtő dolgozók is szívesen foglalkoztatják őket
egy-egy feladat elvégeztetésével.
A munkafoglalkozás mellett még
jelen van, de már jóval kevesebb óraszámban az olvasás, írás, számolás, és a
többi tantárgy is.
Olvasás, írás során a szinten tartás, elmélyítés továbbra
is feladat. Fontos, hogy személyi adataikat le tudják írni, képesek legyenek
egyszerű levél megfogalmazására, megírására, rövid olvasmányok, műsorok, közlemények,
feliratok, jelzések (piktogrammok) elolvasására,értelmezésére.
Számolás órákon gyakoroljuk az óra leolvasását, a
számtani műveleteket ( összeadás, kivonás, de az osztás, szorzás már nem),
lényeges, hogy ismerjék a pénzérméket, bankjegyeket, tovább gyakorolják a
vásárlást.
Társadalomismeret és gyakorlat: megismerkedünk a munkába állás
feltételeivel, a munkaidő, munkabér fogalmával, a pénz beosztásával,
megismerkednek hazánk fontosabb tájaival, nevezetességeivel, a biztonságos
közlekedést tovább gyakoroljuk, mindenféle közlekedési eszközön, felhívva a
figyelmüket a veszélyekre is.
Osztályfőnöki órán előtérbe kerülnek az egészséges életmóddal,
káros szenvedélyekkel, szerelemmel, párkapcsolattal, szexualitással kapcsolatos
elemi ismeretek.
A felsoroltak csak a
legfontosabb ismeretekről adtak tájékoztatást. Ennek a korosztálynak már nagyon
sok öröme és gondja is akad, ezzel együtt a szülőknek is. Nem lehet figyelmen
kívül hagyni, hogy a gyermek már lassan felnőttkorba lép biológiailag, olyan
szükségletei is lesznek, vannak, melyről nehéz tudomást venni önöknek,
szülőknek is. A zökkenőmentes átlépés a fiatal felnőttkorba szorosabb
együttműködést igényel bármely eddiginél. Forduljanak hozzánk bizalommal.
Szívesen várjuk Önöket nyílt órákon, hazautazás idején, vagy előre egyeztetve
bármely napon.
Csomósné Sós Andrea gyógypedagógus
Copyright (c) 2007. Frim Jakab Gyógypedagógia All rights reserved.