Ma már nem
képzelhető el az iskola a külvilágtól való elzártságban. A szegregáció kizárólag
az intézmény típusát jelöli. Az az iskola sikeres, amely a környezet, a gyermek,
a szülő szükségleteinek maximális kielégítését valósítja meg, ehhez pedig szoros
együttműködésre van szükség az intézmény kapuján kívüli világgal. A lépéseket
mindig az iskolának kell megtenni, az itt dolgozók felelőssége, mit tudnak meg
az itt élő tanulókról, a propagálást, bemutatkozást az intézménynek kell
kezdeményezni. A hosszú éveken át tartó elzártság után sikerült elérni, hogy a
fogyatékos gyermekeket jó szívvel, elismeréssel fogadta be a város. Szerves
részei a település életének, számítanak rájuk a kulturális rendezvényeken,
sporteseményeken, a tanműhelyekben készült munkák egyre népszerűbbek.
A Holland
Nieuw Baalderborg Alapítvány és intézményünk kapcsolata több évre tekint
vissza. Segítséget kaptunk a gyerekek élet- és tanulási körülményeinek
javítására, s dolgozóinknak ismereteik, tapasztalataik átadásában. Az ő közbenjárásuk eredményeképpen támogatást kaptunk a coevordeni Rotary Club-tól és a debreceni Rotary klubtól. Többek között nekik köszönhetjük a gyakorlókonyha megvalósítását és a játszótér kialakítását.
Együttműködünk
a lakásotthoni életforma kialakításában, a gyermekek egyéni fejlesztésében, a
minőségbiztosítási ismeretek elmélyítésében. Tréningek szervezésével segítik a
csoportfejlesztést, a minőségi munkavégzés érdekében a változás szükségességét,
a felelősség, a döntéshozó képesség fejlesztését.
Támogatták
dolgozóink angol nyelv tanulását a kommunikációs nehézségek áthidalására.
Erre azért is szükség volt, mert az Alfa College-i hallgatók – 6 hetes
turnusokban, évente két alkalommal – szakmai gyakorlatukat iskolánkban
teljesítik.
A külföldi
tanulmányutak tapasztalatainak beépítésével a mindennapi
munkánkba sokoldalúbb fejlesztést, munkáltatást tudunk biztosítani
tanulóinknak.
Az iskola jó
kapcsolatokat ápol a társintézményekkel, tapasztalatcsere látogatásaink,
csereüdültetéseink rendszeresek. A itt nevelkedő gyermekek már nagyon sok helyen
megfordultak az országban.
Az elmúlt években, több cég és magányszemély is támogatta/támogatja intézményünket, illetve alkalmi adományokkal segítették a működésünket:
Vállalkozások
|
Magánszemélyek
|
Nyírségvíz Kft.
|
Csomós Tibor és felesége
|
Baromfiudvar 2002 Kft.
|
Papp Sándor és felesége
|
TA-TE Kft.
|
Fazekas László és felesége (Fornetti)
|
Belvárosi Csemege (István Zsolt)
|
Csomós Mihály
|
Cser+Gy Kereskedelmi Bt.
|
Király Bertalan
|
Gazdabolt
|
Kerekes Csaba
|
Da-Ru-Tex
|
ifj. Lakatos Pál
|
LEGO - Nyíregyháza
|
Encs Sándor és Tátrai László
|
|
Szepesi József és Palencsár Miklósné
|
|
Farkas Imre (Dísznövények)
|
|
Kiss Sándor (Zöldség-Gyümölcs)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Számos,
tanórai tevékenységgel kapcsolatos hagyomány színesíti az intézmény életét, pl.
a Madarak, Fák Napja, Természetvédelmi nap, ugyanígy az évente visszatéro
hagyományok, pl Pinokkió Bábtalálkozó, Gyermeknap, Farsang, Hóvégi játékos vetélkedő és diszkó,
osztálykirándulások.
Az iskolán túl
nyúló rendezvényeken, versenyeken is aktívan részt veszünk tanulóinkkal, pld.:
Kapkodd a lábad, Mesemondó- és népdalverseny, Százszorszép Fesztivál, stb.
Az itt élő,
itt tanuló iskolások szülői háttere szociális szempontból az utóbbi években
nagyon sokat romlott. A gyerekek egyharmada hátrányos helyzetű vagy
veszélyeztetett körülmények között él. Nagycsaládokból érkeznek, magas a
munkanélküliség a szülők körében, minden téren rászorulnak a segítségre. Így az
intézménynek idonként karitatív munkát is kell végeznie (ruhasegélyezés), és
folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a lakhely szerinti gyámhatóságokkal,
családvédelmi szakemberekkel.
A megye egész
területéről történő beiskolázás miatt nehéz a klasszikus értelemben vett szülői munkaközösséget létrehozni, de az iskola keresi a legoptimálisabb megoldást a
folyamatos együttműködésre.
Az intézmény
az elkövetkező időkben is azon munkálkodik, hogy az értelmében akadályozott
gyermekek elismertséget nyerjenek a társadalomban, minél jobban felkészüljenek a
nagybetűs „ÉLET”-re.
|